Shakespeare
Rómeó és Júlia
Shakespeare az angol irodalom és talán egész Európa
legnagyobb reneszánsz kori drámaírója. Az ő ideje alatt vált a dráma az angol
irodalom vezető műnemévé. Anglia gazdasági sikerei, az átmeneti nyugalom, ami Erzsébet
királynőnek volt köszönhető sokat segített a tudományok és a kultúra
fejlődésében.
Shakespeare élete
- 1564 április 23-án született
Stratford-upon-Avon-ban.
- Felesége Ann Heathaway, 3 gyermek anyja.
Londonba megy.
- Szerzők ebben az időszakban: Christopher Marlow, Ben
Johnson
- Három alkotói korszaka:
1)
1590-es évek: királydrámák korszaka – 2., 3. Richárd, 4., 5.,
6. Henrik (a 8. Henrik nem tartozik ide) + Rómeó és Júlia, Szentivánéji álom,
Vízkereszt, Ahogy tetszik.
2)
1600-1612/13: nagy tragédiák korszaka – Hamlet, Lear király,
Antonius és Kleopátra, Macbeth, Othello.
3)
1613-1614 † - színművek
korszaka – tragédiának indulnak, de elhárul a konfliktus és jó vége lesz:
Téli rege, Vihar.
- Lírai szonetteket is írt: 4433 vsz, 14 soros.
Középkori
színjátszás:
Szekereken liturgikus, szakrális témákat dolgoztak
fel, a templom előtt v. a főtéren adták elő. Hosszú művek nagy díszletekkel.
A színpad szimultán technikával ábrázolta
párhuzamosan a mennyet, a földet és a poklot.
Színpadtechnikák:
Ø Processziós: több színpad, a
közönség jelenetenként vándorolt
Ø Kocsi színpad: itt a színpad
mozog
Ø Szimultán: 3 részre tagolt
színpad: menny, föld, pokol.
Előadások témái:
Ø Misztérium játék: 1-1 bibliai
történet
Ø Miráculum (csoda): szentek
élete, tanulságként a közönségnek csodákkal.
Ø Moralitás: a szereplők 1-1
jellemvonást testesítenek meg, erkölcsnemesítő cél
A
reneszánsz drámák jellemzői
Shakespeare életéről igen kevés információ maradt fent,
de azt tudjuk, hogy pályája során dolgozott színész, író, rendező és
színházrészvényesként. A színház melyben oly sokat alkotott a Globe
színház volt. A kívülről nyolcszögletű, belülről kör alakú épület
némileg követi a szimultán színpad jellegzetességeit. A három részből álló
színpadrendszer első egysége meglehetősen nagy volt, ez volt alkalmas nagy
tömegek megmozgatására.
A színpad fölötti felső részen erkély és bástya
jeleneteket adtak elő. A harmadik, hátsó rész az épületek szobáiban
történő események bemutatására volt kialakítva. Nem voltak viszont díszletek
és a művek nem voltak felvonásokra bontava, viszont színek
illetve jelentetek voltak, melyek váltakozását a szereplők számának
változásában lehetett érzékelni.
Kizárólag férfi színészek játszottak, igen
jellegzetes volt a művekben újra és újra feltűnő tipikus alakok, mint például a
dajka vagy a cselédek.
A hármas egységet tér, idő, cselekmény
sokkal szabadabban kezelték, mint mondjuk Moliére korában. Shakespeare drámái
sokszor éveket foglalnak össze, nem 1 napot és sok a helyszín.
A reneszánsz drámában a hangnem, a stílus
változékony volt: tréfástól pajzánon át magasztos és fennkölt is lehetett.
Az angol drámát az tette naggyá, hogy nem
alkalmazkodott semmiféle merev szabályhoz, elvetett mindenféle kötöttséget,
kialakított egy sajátos dramaturgot.
A Rómeó és Júlia című alkotás Shakespeare életének
talán egyik legnagyobb műve. Alkotói korszakának első részében, az 1500-as
években íródott.
Ez volt az angol reneszánsz első olyan tragédiája,
melynek középpontjában a szerelem, a szabad párválasztás állt. Ez az alkotás azért
tragédia, mert óriási értékveszteségek vannak benne. Ezek ártatlan emberi
életek elmúlása /Rómeó, Júlia, Tybalt, Mercucius,/, illetve erkölcsi
vesztességek, mint például a szerelem, a barátság és bizalom pusztulása. Eredetileg
+ szereplők halnak meg.
A mű hordozója a párbeszéd/dialógus és az egész
történet konfliktusokra épül.
Konfliktus:A két híres veronai család a Capulet és Montague már
régóta ádáz ellenségek voltak, de a sors különös fintorának köszönhetően a két
család gyermekei egymásba szeretnek. A mű fő konfliktusát az adja, hogy a
gyermekek és a szülők akarata összeütközik.
Rómeó és Júlia képviselik az újat, a szabadságot, a reneszánsz
eszméjét, akik csak a szokást vetették el, nem az erkölcsöket, hiszen
összeházasodtak.
A mű egészét átjárja egy fajta baljós hangulat, ami
arra utal, hogy a mű végén tragikus esemény fog történni. Ezt már az előhangból
is érzékelhetjük. Ugyanakkor vásári hangulatot idéző, komédiára utaló vonások
is vannak. Például a dajka és Rómeó párbeszéde, vagy a dajka Benvolioval és
Mercucioval: „vesszeje”, vagy a két család groteszk vitája a mű elején (kard és
mankó).
Bonyodalom: ott kezdődik, mikor Rómeó még ficsúrként (18) elmegy
Capuleték báljába, ahol Júlia még kislány (14).
A dráma egyik fordulópontja Tybalt (haragtartó,
lobbanékony, agresszív) és Mercucius halála, amiért Rómeó volt a felelős,
és aminek következtében az ifjúnak menekülnie kell. Innentől fogva már két
szálon futnak az események, hisz Veronában és Montavában is egyre bonyolultabbá
válik minden. Ez egy tipikus reneszánsz vonás.
Júlia látszólag beleegyezik, hogy Párishoz megy,
de még aznap éjszaka megissza a Lőrinc atyától kapott csodaszert, ami 48
órára alvást okoz, minek segítségével azt akarja elhitetni, hogy meghalt. A
sors kegyetlensége miatt Rómeó ezt el is hiszi és a Kripta jelenetben
kiengesztelhetetlen bánata miatt öngyilkos lesz. Júlia éppen ebben a
pillanatban tért magához álmából, és szerelme halála láttán ő is a túlvilágba
menekül.
A mű végére egy jellemváltozást észlelhetünk, miszerint a
mű elején Rómeó egy fiatal ficsúrként megy be a bálba és Júlia is csak egy
kislány volt még akkor, viszont a mű végére szerelmük miatt képesek voltak
egymás miatt, egymásért felelősséget vállalni, és tetteikért is felelősséget
vállaltak és képesek döntéseket hozni. Így pár nap alatt felnőtté váltak.
A két család ostoba, értelmetlen harcából fakadó
vesztességeknek köszönhetően, minden átértékelődött a mű végére. Harc helyett
béke lesz a családok között. Ezzel Shakespeare egy olyan gondolatot fogalmazott
meg, miszerint a radikális változások bekövetkezésére mindig valami nagy
áldozatra van szükség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése