Radnóti Miklós (1909-1944)
Eclogák
Radnóti Miklós a Nyugat
harmadik generációjához tartozott. Költő, műfordító, prózaíró volt. Életművével
ma már a magyar irodalom klasszikusai között foglal helyet.
Életrajza
-
1909-ben született Budapesten: születésekor édesanyja
és ikertestvére meghal
-
édesapja 12 éves korában meghal, anyai nagybátyja lesz
a gyámja
-
érettségi után Csehországba kerül: Állami textilipari
szakiskola
-
1928. hazajön: nincs kedve sem a kereskedelemhez, sem a
textiliparhoz
-
folyóiratot indít 1928. címmel
-
1930. szegedi egyetem bölcsésztudományi kar:
magyar-francia szak
-
1930 első verseskötete: Pogány köszöntő
-
Újmódi pásztorok élete- 1931
-
Lábadozó szél – 1933
-
Újhold – 1935
-
Járkálj csak, halálraítélt!
-
Meredek út – 1938
-
Felesége: Gyarmati Fanni
-
1940-ben zsidó származása miatt behívják
munkaszolgálatra
-
1944. végzetes munkaszolgálat: szerbiai város: Bor →
innen viszik el Heidenauba, majd megint visszakerül Borba, innen indul
társaival az északnyugati határ felé
-
1944-ben Abda határában lelövik
-
1946-ban találják meg holttestét, zsebében a Bori
notesz: lagerben írt költeményeket tartalmazza, erről ismerik majd fel
Utolsó éveiben Radnóti lírájának
tartalma és lényege: küzdelem a költészet eszközeivel a megtébolyult
embertelenség ellen. Egy sajátos antik műfajt újít fel és honosít meg a háborús
esztendőkben: az eklogát. Egyik legősibb költői formához tér vissza, amely a
humánum őrzését jelenti a barbár, fenyegetett világban.
Ecloga: bukolika, pásztori
költemény, Theokritosztól ered a műfaj, az ő bukoliáira jellemző a hexameteres
forma, kizárólag pásztori életeket mutatott be idillien, majd Vergilius írt az
idillek mintájára hexameteres költeményeket, melyek az Eclogae címmel váltak
ismertté. Idővel az idill és az ekloga összemosódott és általánosabb értelemben
a természetben ártatlanul és boldogan élő ember eszményített ábrázolását jelentette.
Az idill vagy idillikus a kellemesen harmonikus állapotokat jelöli, s a
feszültséget oldó ábrázolással azonos. De kifejezhet az idill boldogságkeresést
is.
Radnóti verseiben nem önmagában
jelentkezik az idill. Újmódi énekeit expresszionista lendület járta át,
tartalmazott mozgalmi és népies motívumokat is. Kassák Lajos és Füst Milán
versei hatottak rá elsősorban. A szabad vers kötetlen, bár ez ellentmond
önmagának, a vers ugyanis nem kötetlen, hiszen ez különbözteti meg attól, ami
nem vers. A szabad vers sem a ritmus, sem a rím, sem az egyes sorfajták
alkalmazásában nem követ semmiféle szabályt, képletet. Eredete évezredes múltba
nyúlik vissza.
A művek egyik végletükben a
vershez, a másikban a prózához "simulnak". Radnóti eklogái 1938 és
1944 között születtek,az első spanyolországi köztársaság bukása után, az utolsó
szerbiai láger poklában.
Az eklogákban egy teljesen érett
költő szólal meg, aki a szörnyű években találja meg biztonságosan saját hangját
az idill és a tragédia összeolvadásában, a félelem és a fájdalom klasszikus
megfegyelmezésében. Az antikvitás, a kultúra idézése és védelme ebben a korban
egyik lehetősége volt az ellenállásnak.
Az Első ecloga előt
lefordította Vergilius IX. eclogáját, majd megírta saját eclogáját. 3 évvel
később 1941-ben tér vissza a műfajhoz. Számszerint 8 eclogát írt, de a 6.
hiányzik.
Első ecloga:
-
Vergilius és Theokritosz hagyományait eleveníti fel. A
Költő és a Pásztor párbeszédére épül.
-
Rögtön a vers elején megjelenik az idill
fenyegetettsége
-
A költő kifejti a szörnyű világtól való
elhatárolódását, undorát
-
A pásztor a spanyol polgárháború szörnyűségeit idézi
fel
-
Garcia Lorca és József Attila alakja példaként felmerül
-
A költő tudja, hogy megölik, de addig is teszi a
dolgát: ír
-
A „tölgyfa” hasonlattal mondja el legszemélyesebben
vallomását, és ez élete végéig programja marad
-
Helyes költői magatartás megfogalmazása
Második ecloga:
-
Általában hexameterekben írt költemény, mely a Pilóta
(repülő) és a Költő dialógusára épül.
-
A katonák lelki veszteségét és fájdalmát jeleníti meg.
Negyedik ecloga:
-
1943. március 15-én írta.Ekkor még van remény arra,
hogy Magyarország elkerülje a háborút.
-
A vers a Hang (optimista) és a Költő (pesszimista)
párbeszédére épül.
-
a Költő mondatai túlsúlyban vannak így a pesszimizmus
lesz a vers fő hangvétele, hangulata.
-
A haláltudat és az életösztön viaskodik a költeményben.
-
A meghatározó erő a béke- és a szabadságvágy.
-
Jellegzetes motívumai: a szárnyas lélek, a zuhanás, a
repülés.
Ötödik ecloga:
-
1943 novemberében Bálint György költő emlékére írja.
-
A természeti kép az emberi érzést, a baráti
gyöngédséget eleveníti meg.
Hetedik ecloga (1944 nyara):
-
Lágerben írt első költeményének tartják
-
a hitveshez, a kedveshez, Gyarmati Fannihoz szól
-
Hexameteri hét-, hat- és ötsoros szakaszokban festik a
tábor képeit és a költő vágyait.
-
Visszatérő fordulata a "látod-e" megszólítás;
bizalmas, csöndes hang, a csak egy emberhez szóló beszéd, amely a szerelmi
vallomás szavaival zárul
-
Minden szakasz
önálló egység: elindít, kibont és lezár egy-egy képet, de a zárás egyben
következő kép nyitását is előkészíti.
-
A vers egésze a közeledő éj, a megszólítás és a
vallomás között ível.
-
A lüktetés érzékelhető a hexameterek hullámzásába, a
szóismétlésekben és a párhuzamos szókapcsolatokban. A vibráló mozgás tárgyiasan
konkrét és álomszerűen oldott.
-
Már az első két sorban együtt van a vers minden
jellegzetes eleme: A megszólítást konkrét környezetrajz követi, az idő és a
hely pontos megjelölése.
-
A köznapi dolgok felszívódása szomorú, álomszerű
hangulatot teremt.
-
Elválik egymástól az álom és a képzelet, s bár mindez
tudatos, az álom a testet is feloldja, s a szakasz végén a lebegő kép ismét
természetesen illeszkedik az előzőkhez: "a fogolytábor hazaindul
ilyenkor".
-
A Hetedik ecloga zenéhez és képzőművészethez kapcsolódó
rétegei az otthont idéző második szakaszban sűrűsödnek egy Radnóti
helytállására jellemző gondolatban: "Mondd, van-e ott haza még, ahol értik
e hexametert is?"
-
A hexameter az emberiséget jelentette Radnótinak, a
költői szót, a megformáltságot, mely erkölcsi támaszt adott számára. Az
értelmes alkotás, a művesség meghatározó eszményei közé tartozott.
-
A harmadik szakasz fojtottan zárul és ezt viszi tovább
a negyedik szakasz, melyben fontos szerep jut az alliterációk Zsongásának.
-
A szakasz záróképében visszatér a verskezdő szögesdrót:
a képzelet elröptet, de az ész visszaránt.
-
Az utolsó szakasz még megismétel néhány korábbi
motívumot, továbbfuttatja a képeket és a zenét - aztán már egyenesen tart az
utolsó sor összefoglaló vallomásáig, mely a kétségbeesés és számvetés is, a vágyakozás
és a kétségbeesés együttes megfogalmazása.
Töredék
-
Egyes irodalomtörténészek szerint a hiányzó VI.
eclogának felel meg
-
eredetileg cím nélküli, a későbbi kiadók adták ezt a
címet
-
a vers tudósítás a múlt világából
-
leltár egy olyan korról, amiben minden felcserélődött:
a jog és a jogtalanság, a bűn és az erény, az ember és világ teljes
elanyátlanodása
-
csupán a negatívumokkal mutatja be, hiányzik az
ellenpólus, a bukolikus idill
-
nem feltétlenül kell eclogának tekinteni
Járkálj csak, halálraítélt! című vers érezhetően keményebben ítéli
meg a kilátástalan jövőt. Ezt a cím is jelzi: a költő pontosan látja sorsát.
1933-óta Radnótinak nem lehetett kétsége saját sorsa felöl. A félelem a
haláltudat beleépült költészetébe és mindennapjaiba.A kezdősorok szürrealista
képei egy értékeiből kizökkentett világot mutatnak be. Egy siralomházi világot
asszociál, melyben az elitélt szorongva várja a biztos véget. Ez a fajta
félelem kiterjed az énen kívüli világra is. A táj megtelelik riadt félelemmel,
fenyegetettséggel. Ehhez képest szólal meg nagy erővel a költőhöz intett intés:
„Ó, költő, tisztán élj te most!” A külön választott záró sorok jelzik, ez a
nehezebb út. Egy hazug világ nehezen ismeri fel az igazi értéket.
Radnóti
költészet a háborús évek alatt jutott el a legmagasabb csúcsra. Számára az
érték jelképe a klasszikus műveltség. A versformák klasszicizálódásának
világnézeti jelentése is volt abban a korban: a zárt tiszta forma rendje
szembekerül a bomló értékrenddel teli zavaros világgal.
Radnóti
értékőrző magatartása nyilvánul meg Vergilius versformájának életre keltésében.
- Ez közelíti meg legjobban a vergiliusi mintát: párbeszédes hexameteres költemény. A költő és a pásztor folytat párbeszédet a versben, ám valójában a költő két énje kérdez és válaszol.
- Bukolikus idillként indul a költemény. Radnótinál igen gyakori kép a tavasz, és itt is ez jelenik meg először, ám az idillt hamar követi a rettegés, a fenyegetettség képe: a tavasz csalóka, bolond április ez.
- „Még szomorú se vagyok..” – innen a költő életérzését tükrözi a vers: megcsömörlöttséget érez. Egész Európa várta már a háborút, és most, hogy itt van, undorodik és rosszul van tőle.
- A szomorúságnak, a világtól való undorodásnak az okait a pásztor kezdi érteni. A spanyol polgárháborúra utaló sorok a vérengzés iszonyatát idézik fel. Még az állatok is menekülnek, a természet lerombolása is a háború, ám ugyanakkor az egyén sorsa is borzasztó -> Federíco Garcia Lorca mártírhalála a költők és a művészetek pusztulásának a jelképe, ugyanakkor Radnóti halálának is előképe. Nem is gyászolta meg őt Európa, pedig neves költő volt. Még a halál tudatánál is kegyetlenebb az a sejtelem, hogy velük együtt pusztul művük is, és a kíváncsi utódokra nem marad semmi.
- A spanyol költő halálához kapcsolódik „a drága Attila” halála. József Attila menekült ugyan, de nem tudott hova menekülni. (ám ez nem tulajdonítható a magyar társadalmi rendnek, JA bárhol él, meghalt volna.) Őt sem síratjuk….
- Az utolsó versszak a helytállás fontosságát írja le: a Költő úgy él, mint egy fa, amelyik meg van jelölve: ez lehet látnoki kép, hogy meg fogják őt is jelölni. Ugyanakkor leírja azt is, hogy a halálraítéltség tudatában is a halál pillanatáig új levelet hajtó, erős tölgyként kell élnie, és a tölgy új levelei a jövőnek szolnak, tehát nem csak magának ír.
- A végső következtetés levonása után a csendes megbékélés idilli hangulatával telíti a vers lezárását. Az utolsó sor szépségét a hexameter mellett az alliteráció adja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése