Nyelv és gondolkodás nyelv és
társadalom, nyelv és kommunikáció viszonya
A nyelv és gondolkodás
viszonyáról több elgondolás létezik:
1.
két különböző
dolog
2.
azonos dolgok
3. kölcsönösen feltételezik egymást (ez
a helytálló)
Nyelv és társadalom:
nyelvhasználatunkat külső és belső tényezők alakítják.
Külső: lakóhely,
iskolázottság, foglalkozás, család.
Belső: életkor, nem, öröklött tulajdonságok
Egyéni nyelvhasználatunkat
kiskorunk óta tanuljuk, fokozatosan sajátítjuk el anyanyelvünk elemkészletét,
és nyelvi szabályait.
Szerepeinket:diák-apa, anya-
gyerek, munkatárs-főnök, akkor tudjuk jól betölteni ha ismerjük a nyelvi ,és
viselkedési normákat valamint a kommunikáció szabályait.
Nyelv és kommunikáció: Az
emberi kommunikáció legfontosabb eszköze a nyelv. A nyelv a beszéd és a
viselkedés egymástól elválaszthatatlanok. A nyelv társadalmi jelenség, a beszéd
egyéni produktum, a viselkedésünk szintén a belsőnkből fakad. A sikeres
kommunikáció feltétele a nyelv változása és viszonylagos állandósága.
Emberi mivoltunk lényege a
szó a beszéd a nyelv ezek időben léteznek és idővel alakulnak változnak .A szó
a nyelv az ami őrzi múltunkat és egybefűzi a múltat a jelennel. A nyelv kapocs
az emberek közötti kommunikációban . A titkos ajándék az eleven lánc az
anyanyelvünk amelyet kézről kézre adunk
vagyis, kapunk és tovább adunk generációkon át.
1. Nyelv és gondolkodás, a nyelv és
megismerés viszonya
A nyelv a gondolkodás, a gondolatformálás, a gondolat
közlésének, a cselekvésnek, az emberi létnek egyik legmeghatározóbb eszköze,
eleme. Az emberi élet közege a nyelv, összetartó erő, kapocs. A nyelv
segítségével sajátítjuk el a kultúrát, válunk emberré. Az emberi kommunikáció
legfontosabb tényezője. A jelek segítik a világban való eliga- zodásunkat,
tájékoztatnak, ismereteket adnak át, üzeneteket közvetítenek.
A nyelv és gondolkodás között szoros kapcsolat van. Babits
szerint: „Gondolkodni és beszélni: voltaképpen egy. Gondolkodás nem képzelhető
beszéd nélkül és megfordítva.” A gondolkodás alapvető föltétele a nyelv, a
nyelvi forma; s a nyelv, a nyelvi forma mindig föltételez gondolkodást. A nyelv
a valóságot az elvonatkoztató gondolkodás segítségével tükrözi.
Az ember kettős – cselekvő és megismerő – viszonyt alakít ki a
világgal. A nyelvben e viszony mindkét fele jelen van, hiszen a nyelvhasználat
cselekvés, de egyben a megis- merés feltétele is. A megismerés a válóságot a
tapasztalatok alapján tükrözik vissza. A nyelv az ismeretek terjesztésének
eszköze. Az emberi társadalom fejlődése szorosan összefügg a kommunikáció fejlődésével.
Ennek a fejlődésnek az 5 nagy lépése:
1. Beszéd
2. Írás
3. Könyvnyomtatás
4. Távközlés 5
5. Elektronikus információtárolás, és közvetítés
A nyelv fő szerepet kap a tudatos, „átgondolt” gondolkodásban. Pl.
problémamegoldáskor, történetmeséléskor, fogalmazáskor. Ekkor beszélünk
racionális, irányított, logikus vagy propozicionális gondolkodásról.
Szerepelnek benne deduktív és induktív módszerek. (Deduktív: az
általánosból az egyesbe történő levezetés, induktív: az egyesből
következ- tetünk az általánosra.) Ilyenkor a szórend, a mondatsorrend alkotja
azt a közeget, amelyben az egymáshoz kapcsolódó gondolataink megjeleníthetők és
elrendezhetők.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése