2012. május 21., hétfő

A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói - nyelvtan


A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói

Az emberiség történetében az információ öt nagy forradalmát kell megemlítenünk:
  1. A beszéd forradalma
  2. Az írás forradalma
  3. Könyvnyomtatás
  4. Távközlés
  5. Az elektronikus információ feldolgozás

Mai értelemben a kommunikáció: tájékoztatás, közlés, információk cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, nyelvi és nem nyelvi jelrendszer segítségével.

A kommunikációs folyamat tényezői
  • Feladó – címzett
  • Üzenet – kód
  • Csatorna – közös valóság
  • Közös előismeret –közös előzmények
  • Beszédhelyzet – kapcsolat – zaj (csatorna zaj)

A kommunikáció funkciói

Hat kommunikációs funkciót különböztetünk meg, és ezek mindeggyike alapvetően kommunikációs célt szolgálja.
Fajtái:
  1. Tájékoztatás (referenciális funkció) vélemény illetve gondolatközlés a valóságról
  2. Érzelem kifejezés (emotatív, expresszív funkció) a személyiség megnyilvánulása. Általában E/1-ben fogalmazzuk meg  érzéseinket  vágyainkat.
  3. Felhívás (konatív) jellemzője a hallgató befolyásolására való törekvés
  4. Kapcsolat teremtés , tartás, zárás (fatikus funkció) jellemzi: a szokásos nyelvi sémák pl. köszönés, kérdés a családról, megállapítás pl. időjárásról, elköszönés.
  5. Az értelmező funkció ( metanyelvi funkció) jell.:magára a nyelvre a nyelvi megformálásra  tesszük  fel a kérdéseket vagy ezeket magyarázzuk pl.:Ezzel azt akarod mondani ,hogy…. Hogy is kellene mondani azt, hogy…
  6. Esztétikai funkció (poétikai vagy művészi funkció) jell.:Az üzenet nyelve stilisztikai értékű. Az üzenet művészi megformáltságú .


Napi kommunikációs gyakorlatunkban ezek a funkciók összefonódnak egymással keverten jelentkeznek a személyközi kapcsolatokban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése