A kommunikációs
folyamat tényezői és funkciói
Az emberiség történetében az információ öt nagy forradalmát
kell megemlítenünk:
- A beszéd forradalma
- Az írás forradalma
- Könyvnyomtatás
- Távközlés
- Az elektronikus információ feldolgozás
Mai értelemben a kommunikáció: tájékoztatás, közlés,
információk cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, nyelvi és nem nyelvi
jelrendszer segítségével.
A kommunikációs
folyamat tényezői
- Feladó – címzett
- Üzenet – kód
- Csatorna – közös valóság
- Közös előismeret –közös előzmények
- Beszédhelyzet – kapcsolat – zaj (csatorna zaj)
A kommunikáció
funkciói
Hat kommunikációs funkciót különböztetünk meg, és ezek
mindeggyike alapvetően kommunikációs célt szolgálja.
Fajtái:
- Tájékoztatás (referenciális funkció) vélemény illetve gondolatközlés a valóságról
- Érzelem kifejezés (emotatív, expresszív funkció) a személyiség megnyilvánulása. Általában E/1-ben fogalmazzuk meg érzéseinket vágyainkat.
- Felhívás (konatív) jellemzője a hallgató befolyásolására való törekvés
- Kapcsolat teremtés , tartás, zárás (fatikus funkció) jellemzi: a szokásos nyelvi sémák pl. köszönés, kérdés a családról, megállapítás pl. időjárásról, elköszönés.
- Az értelmező funkció ( metanyelvi funkció) jell.:magára a nyelvre a nyelvi megformálásra tesszük fel a kérdéseket vagy ezeket magyarázzuk pl.:Ezzel azt akarod mondani ,hogy…. Hogy is kellene mondani azt, hogy…
- Esztétikai funkció (poétikai vagy művészi funkció) jell.:Az üzenet nyelve stilisztikai értékű. Az üzenet művészi megformáltságú .
Napi kommunikációs gyakorlatunkban ezek a funkciók
összefonódnak egymással keverten jelentkeznek a személyközi kapcsolatokban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése