Arany János balladái
Élete:
-
1817. március 2.-án született, Nagyszalontán.
-
Legidősebb lánytestvére élt, Sára,
amikor született. /10 gyerek/
-
Mindentől féltették, óvták.
-
Túlságosan érzékeny, félénk,
visszahúzódó természetű volt.
-
Apja: Arany György,
hamuval tanította olvasni, s mire 6 évesen iskolába kerül, nem csak tökéletesen
olvasott, hanem némi olvasottsággal is rendelkezett.
-
Anyja: Megyeri Sára
-
1823-tól 33-ig ősz a nagyszalontai
iskolában tanult.
-
14 évesen szülei szegénysége
miatt segédtanítói állást vállal itt Nagyszalontán.
-
1833 őszén a debreceni
kollégiumba ment tanulni, fél év múlva, Kisújszállásra kerül
segédtanítónak, mert pénzt akar gyűjteni tanulmányaihoz, pénzt ugyan nem
gyűjtött, de egy éven át szinte éjjel - nappal olvasott a könyvtárban /német és
francia/
-
1835
visszatért Debrecenbe befejezte félbemaradt tanévét, s ősszel megkezdte
a következőt. Ezt azonban nem fejezte be, s örökre felhagyott iskolai
tanulmányaival.
-
Egy éjszakai álom hatására
egyheti gyaloglás után hazatér szülővárosába.
-
Pár hét múlva édesanyja meghalt
apja pedig megvakult.
-
1836 őszétől 1839 januárjáig
korrektor /az igazgató helyettese/
-
Szalontán a magyar és latin grammatikai osztályokat tanította 1839 – ősz -
től városi írnok.
-
23 éves korában megházasodott Ercsey
Juliannát vette feleségül, házassága után végleg leszámolt mindenféle
művészi ábránddal.
-
1841 született lányuk Juliska.
-
1842 született fiúk László.
-
1842 tavaszán volt debreceni
iskolatársa Szilágyi István igazgató lett Nagyszalontán.
-
Olvasásra, fordításra biztatta
Aranyt.
-
Magán
időtöltésül fogott hozzá 1845 július végén ˝ Az elveszett alkotmány˝-hoz
-
Értesült a Kisfaludy Társaság
vígeposzra kiirt pályázatáról, gyorsan befejezte és elküldte művét.
-
A pályázatdíjat megnyerte, de
még nem vált híresé.
-
1846 nyarán a Kisfaludy Társaság
újabb pályázatott hirdetett ˝Készítessék költői beszéd, melynek hőse valamely a
nép ajkain élő történelmi személy pl.: Mátyás király, Toldi Miklós, Kádár
vitéz; forma és szellem népies legyen˝
-
Arany megírta és beküldte a
Toldit - felemelt pályadíj, Petőfi barátsága, neve ismerté válik.
-
A Nép Barátja című lap
társszerkesztője, Aradon a nemzetőr
-
1848-ra elkészül a Toldi
estélye.
-
Egy társulatot is alapítottak Tompa
Mihállyal és Petőfi Sándorral, úgy hívták őket a költői triász.
-
1849 belügyminisztériumi
fogalmazó Debrecenben majd Pesten.
-
A világosi fegyverletétel után
bujdosik elkeseredik:
-
egészségügyi állapota megromlik
-
Feladja magát, megkegyelmeznek
neki.
-
1851-től 60-ig Nagykörös,
református gimnázium magyar és latin tanár
/balladákat ír/
-
1859. MTA levelező tagja
-
1860-tól Pesten él, a
Szépirodalmi Figyelőt és a Koszorút szerkeszti és emellett 1865-ig a Kisfaludy
Társaság igazgatója.
-
1863-ban tervez egy trilógiát a
magyarok történetéről: Csaba - trilógia
-
1865-ban a MTA altitkára majd
főtitkára lesz
-
1870-től 77-ig => mert
1865-ben elvesztette lányát, Juliskát elkeseredett
-
és betegsége is elhatalmasodik
rajta
ð lemondott, nem fogadták el, 2 évig tiszteletbeli főtitkár,
-
1877-től Margit – sziget,
kapcsos könyv élete utolsó művei is. Gyulai Páltól kapta, Őszikék című ciklus.
-
1879. befejezi a Toldi
szerelmét.
-
1882. október 22. Meghal, az
akadémia oszlopcsarnokában ravatalozzák föl.
Ballada: kisepikai műfaj, melyben lírai és drámai elemek is vannak.
Cselekménye sűrített, a történet elbeszélésmódja szaggatott, s az események
nagy része drámai párbeszédekből, vagy lírai monológokból áll össze,
rendszerint tragikus témát dolgoz fel, de léteznek víg balladák is. Az európai
költészettörténetben már a XIV. században jelen van. Fénykorát a XVIII. század
második felétől éli.
A balladák csoportjai témájuk szerint:
-- történelmi balladák (melyek nagyrészt
allegorikus jelentésűek * ez azt jelenti, hogy eredeti témájukon,
problémakörükön kívül másra is vonatkoztathatók; ebben az esetben a magyarságra
és^vagy a művészek, politikusok,"írástudók" felelősségére). a történelmi balladák, melyek többször legendával kevert történelmet dolgoznak fel, tovább csoportosíthatók:
a) a magyar történelmet idéző balladák
(Rákócziné -1848; A honvéd özvegye - 1850; Rozgonyiné-1852; Török Bálint- 1853; V. László- 1853; Mátyás anyja- 1854; Szibinyáni Jank- 1855; Szondi két apródja -1856)
b) más nemzet történelmét idéző balladák
(A walesi bárdok - 1857)
-- népi témájú balladák (legtöbbször lélektani balladák,a bűn és bűnhődés
folyamatát ábrázolják)
két, időben jól elkülöníthető csoportjuk:
a) a nagykőrösi korszak balladái 1851-1860
(Ágnes asszony -1853)
b) az "őszikék " korszak balladái 1877 után
(Tengeri-hántás -1877; Vörös Rébék- 1877)
két, időben jól elkülöníthető csoportjuk:
a) a nagykőrösi korszak balladái 1851-1860
(Ágnes asszony -1853)
b) az "őszikék " korszak balladái 1877 után
(Tengeri-hántás -1877; Vörös Rébék- 1877)
-- családi tragédiák,
legendák, mondák, románcok,költői
beszélyek
(A varró leányok-1847; A méh románca -1847; Szőke Panni-1847;
Szent László füve - 1847; Katalin - 1850; A hamis tanú - 1852;
Szent László - 1853; Az egri leány - 1853; Zách Klára -1855; Bor vitéz - 1855; Pázmán lovag - 1856;
Éjféi párban -1877; Híd-avatás -1877; Tetemre hívás-1877)
beszélyek
(A varró leányok-1847; A méh románca -1847; Szőke Panni-1847;
Szent László füve - 1847; Katalin - 1850; A hamis tanú - 1852;
Szent László - 1853; Az egri leány - 1853; Zách Klára -1855; Bor vitéz - 1855; Pázmán lovag - 1856;
Éjféi párban -1877; Híd-avatás -1877; Tetemre hívás-1877)
A balladák csoportjai a
szerkesztés módja szerint
-- un. egyszólamú balladák (egyetlen
cselekményszál, illetve egyetlen személy körül bonyolódnak térben és időben
egyívűen) (Ágnes asszony-1853; A walesi bárdok -1857; Híd-avatás-1877;
Tetemre hívás- 1877)
-- un. kétszólamú balladák (kettős vagy megosztott térben és^vagy időben játszódnak, legalább két fontos figurával vagy csoporttal a "dráma" középpontjában)
(V.László-1853--térben kétszólamú;
Szondi két apródja 1856--időben kétszólamú)
A balladák csoportjai időben és a költő léthelyzetét illetően elkülönítve
·
a szabadságharc előtt keletkezett
balladák
- (A varró leányok -1847; A méh románca -1847; Szőke Panni- 1847; Rákócziné 1848)
- 2-- a nagykőrösi korszak fontosabb balladái 1851-1860
-- az "őszikék" korszak fontosabb balladái (a "Kapcsos könyv"-ből)
(Tengeri-hántás - 1877; Híd-avatás -1877; Vörös Rébék - 1877; Tetemre hívás -1877)
Ágnes asszony (1853.):
-
Népi témájú és körkörös
szerkesztésű ballada
-
Ezen belül lélektani ballada
-
A ballada alapja az a történet
miszerint egy asszony reggeltől estig mosott a patakban
-
A történet: Ágnes felbújtja a
szeretőjét, hogy ölje meg a férjét- a tett elkövetése után azonban összeomlik
lelkiismerete súlya alatt. A konfliktus tehát Ágnes lelkében bontakozik ki
-
Középpontjában a bűn és
bűnhödés problematikája áll
-
A népi témához illik a
verselés, a felező nyolcas
-
Csak a refrént írja
anapesztusokban, fölidézve ezzel az antik siratóénekeket
-
A refrén ily módon az egyedi
esetet általános érvényűvé tágítja, könyörgéssé Ágnes asszonyért, az áldozatért
és valamennyiünkért
-
Az első négy strófában csak
sejthető valamiféle bűn, de csupán szórványos utalások történnek erre
-
A következő szerkezeti
egységben (5-19.) a színhelyek a börtön és a bíróság, az események azonban a
lélekben peregnek
-
Arany finom eszközökkel festi a
megőrülés belső folyamatát
-
àA
műben érvényesül a balladai homály : a bűntettre vonatkozóan csak utalásokat
találunk, ugyanúgy mint az őrülettel kapcsolatban
-
A részletező elbeszélést
hosszabb párbeszédek szakítják meg
-
Az asszony bűne csak ezekben a
dialógusokban világosodik meg (szeretőjével együtt megölte a férjét)
-
Igaz, hogy Ágnes szeretője
mindent bevall, de a tárgyalóteremben a bírák megkegyelmeznek Ágnesnek, mert
látják rajta az őrület jeleit. Életbe lép tehát az erkölcsi igazságszolgáltatás
-
A 20. strófától a ballada
visszatér a vers indításához, s hosszú évek történetét sűríti néhány
versszakba.
-
Az idő megállíthatatlan múlását
mindössze pár motívum jelzi: ronggyá foszlott lepedő, a haj őszbefordulása,
megjelenő ráncok
-
Csak a refrént írja
anapesztusokban, fölidézve ezzel az antik siratóénekeket
-
A refrén ily módon az egyedi
esetet általános érvényűvé tágítja, könyörgéssé Ágnes asszonyért, az áldozatért
és valamennyiünkért
-
A bűntudat, a
lelkiismeret-furdalás súlya roppantja össze
A walesi bárdok (1857.):
A ballada
valós eseményt dolgoz fel. I. Edvárd angol király 1277-ben leigázta Wales
tartományt
-
Ferenc József magyarországi
látogatásakor Aranyt is fölkérték üdvözlővers írására. Arany kitért a feladat
elől
-
A bűntudat, a
lelkiismeret-furdalás súlya roppantja össze, kergeti tébolyba a walesi bárdok
véreskező Edward királyát is, aki a maga zsarnoki tetteiért még elismerést és
dicsőítést is vár a legyőzöttektől
-
Új motívum a költők, a walesi
bárdok példa értékű helytállása
-
Az ötszáz vértanúvá lett énekes
közül egy sem lett hazaáruló
-
Versfomája az ún. Skót
balladaforma (azonos a szózat szerkezetével)
-
Egyszólamú ballada: az
események időrendi sorrendben, egy cselekményszálon bontakoznak ki
Ágnes asszonyról vázlatban
Téma
- 2-- népéleti témájú
- a bűn és a bűnhődés problémáival foglalkozik
- lélektani ballada
-- egyszólamú
-- az epikai-drámai szerkezetben a részletező elbeszélést párbeszédek szakítják meg; sok az előzetes sejtetés
Cselekmény
- 2-- Ágnes asszony szeretője segítségével megöli a férjét, vizsgálati fogságba, majd bíróság elé kerül, a lelkiismeretfurdalástól megőrül.
- Dramaturgia
- 2-- a bűn elkövetése után Ágnes asszony benső drámája zajlik:
a megőrülés folyamata,
az őrült állapot következményei (a bíróság hazaereszti, mert arra hivatkozik, hogy ki kell mosnia a lepedőjén esett vérfoltot)
-- a lelkiismereti dráma mellett sorsdráma zajlik, ennek állomásait jelzi a visszatérő motívum
-- a drámai megjelenítés az egyes - jelenetekre bontható
"színpadi képek" segítségével zajlik
Líraiság
- 2-- a refrénhasználatban
- a versformában
- a jelzőhasználatban
- a költemény hangzásvilágában
- a mondathasználatban (több enjambement)
Vázlat a walesi bárdokhoz
Téma-- történelmi ballada (Walest, eredetileg önálló tartományt Edward, Anglia zsarnok királya leigázza, és elvárja, hogy a tartomány minden alattvalója kinyilvánítsa hódolatát.)
A tárgy a XIII. századi Anglia és Wales legendáját, történelmét idézi, de allegorikusan (és analogikusan) a XIX. századi Magyarország leigázására, szabadságharcának vérbefojtására utal.
Szerkezet
-- egyszólamú ballada
-- visszatérő, de kissé változó szöveg tagolja (gondolatritmus)
Cselekmény
-- Edward király kíséretével együtt megtekinti a leigázott, - úgymond - pártos honfivérrel öntözött tartományt. Szolgáival beszélgetve halad Montgomery vára felé. A vár ura kényszerből fejedelmien megvendégeli, ez azonban a királynak nem elég: pohárköszöntőt követel, és a bárdok (énekesek) őt dicsőítő énekét. Három bárd szereplését közli a szöveg, mindhárman keményen megbírálják és elítélik a királyt tettei miatt, sőt, a harmadik megátkozza barátja haláláért. (Nehéz lenne nem ráismerni a Petőfi-utalásra.)
Az uralkodó erre felbőszül, és - mivel nem szokta meg a kritikát és nem tűr ellentmondást - máglyára küldi az összes wales énekest (a költők és a társadalom élő lelkiismeretének allegorikus figuráit), majd tetteinek következményeképpen erkölcsi vesztesként a lelkiismeretfurdalástól megőrül.
Dramaturgia
- többrétegű dramaturgiai elv érvényesülése figyelhető meg; e dramaturgiai megoldások erősítik egymás hatását
- a legfontosabb dramaturgiai szál: a király zsarnoki, fölényes biztonságának , e biztonság megingásának és teljes összeomlásának folyamata
·
2-- a jelzett drámai folyamat
kollíziójának nélkülözhetetlen elemei a királlyal szembenálló erkölcsi erők
egyre határozottabb megnyilvánulásai (félelem, harag a szólni nem tudó urak;
jól megfogalmazott bírálat a szó hivatásos művészei, a dalnokok (költők)
szájából, személyes fellépésükkel hitelesítve)
- a fokozás másképp is megfigyelhető: - csendes tartomány
- puszta sírként hallgató nép
- elsápadó, némán haragvó walesi urak
- az énekesek irtózatos krónikája és átkai
- az ötszáz vértanú bárd egységes átok-dala
- a "dráma" cselekményének tagolódását, illetvfe Edward lelkiállapotának legfőbb változásait egy gondolatritmusszerűen visszatérő szöveg jelzi:
léptet fakó lován...
Edvard király, angol király
léptet fakó lován...
Edward király, angol király
vágtat fakó lován...
Líraiság
·
a strófaszerkezetben
(chewy-chase, ugyanolyan, mint a Szózaté)
·
a sokféle gondolatritmusban és
alakzatban
·
a jelképértékű és^vagy
allegorikus képekben
·
a hangutánzó, hangfestő szavak
használatában
·
a stílusban és a sokféle
esztétikai minőség használatában
·
a vallomásosságban
Szondi két apródja
Arany János legismertebb történelmi balladája a Szondi két apródja,
melyet nagykőrösi tanársága idején 1856-ban írt. A szabadságharc bukása mély
fájdalommal töltötte el a költőt. Az uralkodó osztrák hatalom azt várta a
magyar költőktől, hogy az elnyomók dicséretét zengjék. Arany ez ellen
tiltakozik művében.
A költemény műfaja ballada, az úgynevezett
többszólamú balladák csoportjába tartozik. Az első két versszakban Arany
helymeghatározást ad. Megtudjuk, hogy Drégely várának területén játszódik a
ballada. A mű tárgyát Arany Tinódi Sebestyén 16. Századi költő költeményéből
merítette, aki megörökítette Drégely elestét és a várkapitány hősi halálát,
Arany viszont két apród történelméhez fűzi az eseményt.
A balladát több részre tagolhatjuk. Az I.
szakaszba az 1.-2. versszak tagolható. Ebből a két versszakból megtudjuk, hogy
az egykori Drégely vára egy harc eredménye képpen romossá vált, szemben vele a
másik hegytetőn egy hadi zászló látható. A sír mellett két férfi térdel,
kezükben lanttal, a völgyben pedig az ellenség győzelmi ünnepe folyik
·
A II. szakasz a 3. versszaktól
a vers végéig tart. Ettől kezdve a páratlan versszakok főszereplője a török
sereg illetve a törökök hírnökei, a páros versszakok pedig a magyar seregről
illetve a két dalnokról szólnak. Miután a török hadvezér a hőskapitányt és
katonáit megölette, azt várja Szondi György két apródjától, hogy az ő
dicsőségére és szórakoztatására énekeljenek. Aki ígéretekkel akarja őket a
török táborba csalogatni, de azok hajthatatlanok maradnak.
·
A II. szakaszon belül az 5.
versszaktól a múlt kap főszerepet, a csata jelenetét meséli el a költő a két
dalnok segítségével. Innentől végig párbeszédekben bontakozik ki a ballada
cselekménye. A 6. versszakban Ali hírnöke szólal meg, arra kéri az ifjakat,
hogy ne sirassák tovább Szondit, jöjjenek inkább a törökök táborába. A 7.
versszakban Szondi szólal meg. Alinak üzeni, hogy, hogy nem adja meg magát. A 8.
versszakban ismét a hírnök szavait halljuk, aki a lakoma leírásával próbálja
átcsábítani a dalnokokat. A következő versszaktól megtudjuk, hogy Szondi nem
adta meg magát, ezért a törökök támadást indítottak a vár ellen. A 10.
versszakban ismét a hírnök szólal meg, újabb érvvel akarja lecsalogatni a
völgybe az apródokat. A 11. versszakban ismét a dalnokok története folytatódik,
megtudjuk, hogy Szondi inkább elpusztította minden kincsét és lovait, nehogy a
törökök kezére kerüljenek. A 12.
versszakban a hírnök már egyre türelmetlenebb, és arra kéri a dalnokokat, hogy
ma Ali dicsőségét zengjék Szondié helyett. A következő versszakban az apródok
saját sorsukról énekelnek, és ismét Szondit dicsőítik. A 14. versszakban a
hírnök saját szavaival folytatja a történetet, szerinte Alihoz küldte Szondi az
apródokat, hogy a továbbiakban őt szolgálják. A hírnök szavai nem zavarják meg
a dalnokok történetmesélését, továbbra is Szondi hősiességét zengik. A ballada
egyik legérdekesebb pontja a 16. versszak. Itt fut össze a cselekmény két
szála: Ali küldönce az apródok szavainak hatására maga is önkéntelenül dicsőíti
Szondit. Ő is látta, ahogy ágyútól eltalálva is küzdött az utolsó leheletéig.
Ugyanerről szól az apródok éneke is a 17. versszakban. Szondit apródjai és
ellensége is egyaránt hősnek tartják. A 18. versszakban a hírnök már dühösen
szól a dalnokokra. Szavai fenyegetésbe csapnak át: vesszőzés, börtön várja
őket, ha nem mennek Alihoz szépszerével. Az utolsó versszakban átkot mondanak a
dalnokok arra, aki megölte Szondit és kérik az Istent, hogy ne irgalmazzon meg
a gyilkosnak.
·
Balladai homály övezi a költeményt, mely
megvédte a költőt a politikai támadásoktól, de olvasóik megértették üzenetét: a
költő nem alkuszik a magyar nép zavaraival.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése